Ból w pachwinie – przyczyny i rehabilitacja

Ból w pachwinie

Zmagając się z bólem w pachwinie warto udać się do fizjoterapeuty. Z pewnością padnie wiele pytań. Kiedy ból wystąpił? W jaki sposób się objawia, co go nasila i co go zmniejsza? Pojawia się cały czas czy tylko pzy chodzeniu lub wybranych aktywnościach? Dotyczy obu pachwin czy tylko jednej? Promieniuje? Jaki ma charakter? Już na podstawie rozmowy można ustalić wstępne rozpoznanie.

Skąd bierze się ból w pachwinie?

Obrzęk w pachwinie, dyskomfort i ból nasilający się szczególnie podczas chodzenia i stania mogą sugerować przepuklinę pachwinową. Nawet jeśli nie widać jej jeszcze, można dotykać skórę w bolącym miejscu i postarać się wyczuć uwypuklenie. Jeśli wyczujemy pod palcami guzek, warto pójść do lekarza na USG.

Ból w pachwinie bardzo często wynika z napięć mięśniowych i przyczyn całkowicie związanych z aparatem ruchu, do których wystąpienia przyczynia się brak aktywności w życiu lub przeciwnie – zbyt intensywne i obciążające treningi. Zwłaszcza gdy wykonujemy je nie zachowując prawidłowej techniki ćwiczeń.

Strukturami problematycznymi są:

• przywodziciele biodra – a już w szczególności przywodziciel długi. Ból nasila się podczas kopania piłki przyśrodkowym brzegiem stopy, chodzenia i rozciągania przyśrodkowych mięśni uda,
• mięsień biodrowo-lędźwiowy – uszkadzany zwłaszcza podczas zginania biodra i rotacji zewnętrznej, dlatego te ruchy nasilają ból,
• obrąbek stawowy – ból znajduje się głęboko w pachwinie, a ruchom biodra może towarzyszyć trzask.

To jednak nie wszystkie możliwe przyczyny bólu w pachwinie. Do innych należą konflikt panewkowo-udowy (dolegliwości mogą przypominać „ściskanie”), zwyrodnienie biodra, kamica nerkowa, zapalenie spojenia łonowego, złamanie zmęczeniowe szyjki kości udowej, uwięźnięcie nerwu, endometrioza, zapalenie najądrzy.

Ból może być przeniesiony. Oznacza to, że jego przyczyny wcale nie muszą znajdować się w pachwinie. Często źródłem problemu jest kręgosłup L-S. Przepuklina uciska na nerwy rdzeniowe, które unerwiają też okolicę biodra i pachwiny. Dlatego ból może promieniować z kręgosłupa do pachwiny, a może równie dobrze pojawiać się tylko w pachwinie, choć ucisk ma miejsce na poziomie kręgów.

Zdiagnozuj swój ból

Na samym początku warto wykonać USG. Wykluczymy lub potwierdzimy przepuklinę pachwinową. Jeśli to nie ona, skupmy się na aparacie ruchu. To druga co do częstości przyczyna bólu w pachwinie. Pomoże wizyta u fizjoterapeuty – ma on skuteczne sposoby na sprawdzenie każdego mięśnia z osobna. Jeśli przyczyna nie pochodzi z mięśni należy wykonać tomografię kręgosłupa L-S, badania krwi i inne zalecone przez lekarza testy. Kobiety powinny rozważyć szczegółowe badanie ginekologiczne.

Wylecz swój ból

Wspólnie z fizjoterapeutą. Jeśli przyczyny bólu pachwiny wiążą się z mięśniami lub stawami, już kilka wizyt u fizjoterapeuty pomoże uporać się z problemem. Największe znaczenie ma opracowanie tkanek miękkich. Masaż tkanek głębokich, choć niekiedy wyjątkowo bolesny i mało komfortowy dla pacjenta, przynosi największe rezultaty. Działa głęboko w tkankach, docierając jak najbliżej źródła bólu. Pomaga maksymalnie rozluźnić mięśnie i powięzi. Siniaki po wykonaniu masażu tkanek głębokich nie są niczym niepokojącym. Aby jeszcze głębiej dotrzeć do źródła bólu poleca się suche igłowanie – igła umieszczona bezpośrednio w punkcie spustowym to idealny sposób na uwolnienie się od bólu.

Po opracowaniu tkanek miękkich można przystąpić do zadbania o ruchomość w stawach. I mówimy zarówno o stawach biodrowych, jak i wszystkich innych znajdujących się w obrębie miednicy. Mobilizacje ślizgowe i manipulacje (związane z charakterystycznym trzaskiem) świetnie w tym pomogą.

Na wizycie u fizjoterapeuty pacjent zostaje przeszkolony z prawidłowego sposobu stretchingu i rolowania mięśni i powięzi. Dostaje również kilka ćwiczeń wzmacniających dobranych do jego problemu. Przy regularności i zaangażowaniu, ból w pachwinie nie powinien już wrócić.