Trening medyczny

Trening medyczny (inaczej: medyczny trening personalny, medyczny trening terapeutyczny) to połączenie treningu personalnego oraz fizjoterapii. Jest prowadzony z uwzględnieniem zasad biomechaniki i kinezjologii ruchu. Jego kluczowym zadaniem jest przywrócenie pacjentowi prawidłowych wzorców ruchowych, a także nauka ergonomii i właściwej techniki wykonywania ćwiczeń, co będzie mógł wykorzystać w późniejszym życiu.

Poprzez zastosowanie specyficznych ćwiczeń dla danej dysfunkcji, zdecydowanie poprawia deficyt ruchowy, powstały na skutek urazu lub przeciążenia.

Kiedy stosuje się trening medyczny?

Medyczny trening terapeutyczny stosuje się celem:

• wzmocnienia siły mięśni i poprawy ich elastyczności oraz rozluźnienia;
  • poprawy zakresu ruchomości stawów i mięśni;
  • poprawy stabilizacji tułowia i kończyn;
  • w stanach bólowych różnego pochodzenia.

Trening funkcjonalny medyczny kierowany jest do wszystkich osób:

• po dłuższym unieruchomieniu;
  • po urazach i kontuzjach, w tym zwichnięciach, skręceniach, złamaniach kości;
  • zmagających się z przewlekłymi dolegliwościami ze strony narządu ruchu, np. wskutek choroby zwyrodnieniowej, wad postawy, entezopatii;
  • po operacjach, np. endoprotezoplastyce biodra, rekonstrukcji więzadła ACL itd.;
  • chcących poprawić wydajność pracy mięśni i zakres ruchomości stawów;
  • celem profilaktyki kontuzji i dolegliwości bólowych.

Funkcjonalny trening medyczny może być wstępem do aktywnego trybu życia w przypadku osób, które chcą ergonomiczne, efektywnie i bezpiecznie zadbać o swoje ciało, ucząc się pracy z nim.

Na co pomaga trening medyczny? Wskazania

Medyczny trening funkcjonalny umożliwia odzyskanie sprawności ruchowej po urazach, operacjach, przeciążeniach czy unieruchomieniu. Przyczynia się do zmniejszania obciążeń narządu ruchu, a więc w konsekwencji zmniejsza ryzyko ponownej kontuzji. Jest nieodłącznym elementem rehabilitacji wad postawy, umożliwiając działanie przyczynowe.

Dużą popularnością cieszy się medyczny trening stabilizacyjny, którego celem jest wzmocnienie tzw. mięśni CORE i zapewnienie właściwej równowagi między wszystkimi grupami mięśniowymi. W efekcie m.in. odciąża kręgosłup, zmniejsza ryzyko kontuzji, poprawia krążenie krwi i pozwala zachować prawidłową, estetyczną postawę ciała. Podstawą wielu terapii w gabinecie fizjoterapeutycznym jest właśnie trening medyczny. Ćwiczenia dobierane są zawsze indywidualnie do potrzeb pacjenta.

Cena

170  zł

Cena

170  zł

pozostałe zabiegi

Czym się różni trening medyczny od treningu stabilizacyjnego?

Oba rodzaje treningów mają podobną konstrukcję, jednak skupiają się na nieco innych problemach. Trening medyczny ukierunkowany jest na zwalczanie istniejących patologii narządu ruchu lub profilaktykę ich wystąpienia w przyszłości, wykorzystując ćwiczenia mobilizacyjne, rozciągające, wzmacniające, szybkościowe i wiele innych. Trening stabilizacyjny skupia się głównie na zwiększaniu stabilizacji ciała, wzmacnianiu mięśni osłabionych i kształtowaniu równowagi.

Jakie ćwiczenia są polecane przy bólach kręgosłupa?

Ból kręgosłupa może mieć wiele przyczyn, dlatego pierwszym krokiem powinna być wizyta diagnostyczna u fizjoterapeuty. Oceni on, które mięśnie wymagają wzmocnienia, a które rozluźnienia, a następnie dobierze do tego optymalne ćwiczenia. W razie konieczności uzupełni medyczny trening rehabilitacyjny o terapię manualną.