Terapia manualna

terapia manualna

Terapia manualna to proces leczenia, w którym terapeuta, wykorzystując odpowiednie chwyty i manipulacje, stosuje specjalistyczne techniki diagnostyczno-lecznicze nakierowane na wykrywanie i leczenie zaburzeń w obrębie stawów, więzadeł, mięśni oraz nerwów. Terapię manualną zaleca się najczęściej w przypadku zmniejszenia lub ograniczenia zakresu ruchu, w stanach przeciążeniowych, nerwobólach, stanach wzmożonego napięcia mięśni, zaburzeniach postawy ciała, w urazach sportowych, a także w leczeniu pooperacyjnym.

Na czym polega terapia manualna?

Terapia manualna, ze względu na swoją specyfikę, składa się z diagnostyki oraz terapii. W ramach diagnostyki wykonywane są badania ogólne, badania manualne i testy ruchowe, natomiast w terapii stosowana jest szeroka gama technik manipulacji, mobilizacji, trakcji, kompresji, terapii tkanek miękkich i terapii nerwowo-mięśniowych.

Wizyta rozpoczyna się więc szczegółową diagnostyką pacjenta i analizą badań obrazowych (jeśli były wykonane), aby następnie przejść do indywidualnie zaplanowanej terapii, obejmującej pracę bezpośrednio na tkankach ciała pacjenta. Na zakończenie każdy pacjent otrzymuje zestaw ćwiczeń lub zaleceń do domu, aby kompleksowo oddziaływać na swoje zdrowie.

Dolegliwości leczone za pomocą terapii manualnej

Terapia manualna kręgosłupa szyjnego:

• rwa ramienna;
  • przewlekłe bóle głowy;
  • ograniczenie ruchomości odcinka szyjnego;
  • wady postawy, w tym plecy okrągłe;
  • wdowi garb.

Terapia manualna kręgosłupa piersiowego:

• bóle kręgosłupa i grzbietu;
  • kłujący ból w plecach podczas poruszania się, np. wskutek zablokowania stawów krzyżowo-żebrowych;
  • wady postawy.

Terapia manualna kręgosłupa lędźwiowego:

• zablokowanie i ból stawów krzyżowo-biodrowych;
  • rwa kulszowa;
  • rwa udowa;
  • dyskopatia kręgosłupa;
  • zmniejszona lordoza lędźwiowa.

Terapia manualna stawu ramiennego:

• bark zamrożony;
  • zapalenie kaletki podbarkowej;
  • uszkodzenie stożka rotatorów;
  • ograniczenie ruchomości stawu ramiennego, np. wskutek dłuższego unieruchomienia;
  • uszkodzenia stawu barkowo-obojczykowego;
  • protrakcja barków;
  • stany pourazowe obręczy barkowej i kończyny górnej.

Terapia manualna stawu łokciowego:

• łokieć tenisisty;
  • łokieć golfisty;
  • stany pourazowe kończyny górnej.

Terapia manualna stawu kolanowego:

• boczne przyparcie rzepki;
  • stany pourazowe i pooperacyjne stawu kolanowego;
  • ograniczenie ruchomości kolana;
  • bóle napięciowe, np. w związku z siedzącym trybem życia;
  • kolano skoczka, kolano biegacza.

Terapia manualna stawu skokowego:

• stany pourazowe stawu skokowo-goleniowego (np. terapia manualna po skręceniu stawu skokowego);
  • ograniczenie ruchomości stopy;
  • uszkodzenia ścięgna Achillesa;
  • wady postawy, w tym stopa końska, płaskostopie.

Terapia manualna stawu skroniowo-żuchwowego:

• bruksizm i zgrzytanie zębami;
  • ból, zablokowanie stawów skroniowo-żuchwowych;
  • przewlekłe bóle głowy;
  • ograniczenie ruchomości stawów skroniowo-żuchwowych, co objawia się niemożnością otwarcia ust na szerokość 3 palców i więcej;
  • planowane leczenie ortodontyczne.

W dzisiejszych czasach największą popularnością cieszy się terapia manualna schorzeń kręgosłupa, jest ona jednak w stanie pomóc przy wszelkich innych dolegliwościach dotyczących dowolnego stawu i tkanki miękkiej w ciele człowieka.

Cena

170  zł

Cena

170  zł

pozostałe zabiegi

Czy terapia manualna kręgosłupa jest bezpieczna?

Wielu pacjentów zastanawia się, czy terapia manualna jest bezpieczna. Otóż wszelkie techniki wykonywane są przez doświadczonego i przeszkolonego fizjoterapeutę, który dopasowuje ich rodzaj oraz intensywność do indywidualnych potrzeb pacjenta. Przy wystąpieniu przeciwwskazań manualna terapia kręgosłupa nie jest wykonywana – specjalista stosuje alternatywne metody lub kieruje pacjenta na dalsze badania.

Czy można zastosować terapię manualną po operacji kręgosłupa?

Terapia manualna po operacji kręgosłupa jest wręcz wskazana, aby pacjent mógł powrócić do pełnej sprawności. Pierwsza wizyta u fizjoterapeuty zalecana jest po około 2-3 tygodniach po operacji, a w jej trakcie ustalone zostaną dalsze kroki terapeutyczne.

Terapia manualna w ciąży

Techniki wykorzystywane podczas terapii manualnej mogą poprawić samopoczucie i stan zdrowia kobiety. Przykładowo terapia manualna kręgosłupa w ciąży łagodzi rwę kulszową, zespół mięśnia gruszkowatego i przewlekłe bóle odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Na wizytę kobieta ciężarna powinna przynieść zaświadczenie od ginekologa o braku przeciwwskazań do terapii. Warunkiem jest prawidłowo przebiegająca ciąża i brak czynników ryzyka.