Ból odcinka szyjnego kręgosłupa

Ból odcinka szyjnego kręgosłupa to powszechnie spotykany problem zarówno w praktyce ortopedycznej, jak i fizjoterapeutycznej czy neurologicznej. Dotyczy coraz młodszych osób i ma duży związek ze współczesnym stylem życia. Dobrą informacją jest jednak, że przy aktywnym stylu życia i z zachowaniem ergonomii w miejscu pracy możemy zapobiegać dolegliwościom bólowym w tym miejscu.

Z czego wynika ból odcinka szyjnego kręgosłupa?

Odcinek szyjny kręgosłupa pod względem bolesności plasuje się na 2. miejscu, tuż po odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Dotyczy nawet do 50% populacji. Głównym czynnikiem sprawczym tych zaburzeń jest ustawienie kręgosłupa szyjnego w nienaturalnej pozycji – wysunięcia lub pochylenia głowy do przodu. Ma to miejsce np. podczas pracy przed laptopem / komputerem (przy złym stanowisku pracy), czytania książek lub korzystania z telefonu komórkowego. Także wiele zawodów wykonuje się z opisanym ustawieniem ciała – dentyści, fryzjerzy, masażyści, biochemicy czy mechanicy samochodowi to tylko część zagrożonej grupy zawodowej.

Ból szyi może ujawnić się jako tzw. zespół napięciowy szyi, gdzie dolegliwości bólowe pojawiają się wspólnie z tkliwością mięśnia czworobocznego szyi. Czynnikiem wywołującym lub nasilającym ból odcinka szyjnego jest ponadto tak wszechobecny dzisiaj stres, ale i przebyte wcześniej urazy głowy, szyi i obręczy barkowej.

Przyczyny bólu odcinka szyjnego kręgosłupa:

• stres, życie w biegu,
• brak aktywności fizycznej,
• dyskopatia,
• nieergonomiczna postawa podczas pracy czy odpoczynku,
• urazy i kontuzje głowy, barków, grzbietu czy szyi,
• choroba zwyrodnieniowa stawów,
• ZZSK – zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa,
• RZS – reumatoidalne zapalenie stawów,
• zbyt intensywna aktywność fizyczna bez etapu rolowania, rozluźniania i regeneracji,
• przeciążenia mięśni.

Profilaktyka bólu odcinka szyjnego kręgosłupa

Lepiej zapobiegać niż leczyć – tę dewizę zna każdy z nas. Dlatego pamiętajmy o zdrowym, aktywnym stylu życia i regularnych ćwiczeniach. Ćwiczeniami pozytywnie wpływającymi na ruchomość i kondycję odcinka szyjnego kręgosłupa są:

• skręty głowy w prawo i w lewo w pozycji neutralnej oraz przy zbliżeniu brody do szyi,
• skręty głowy w prawo i w lewo podczas wyprostu w odcinku szyjnym (czyli przy odchyleniu głowy do tyłu),
• rozciąganie taśmy gumowej przed sobą, trzymając ją w dłoniach, pamiętając, aby barki były obniżone, a odcinek szyjny w pozycji neutralnej,
• rozciąganie mięśnia mostkowo-obojczykowo-sutkowego poprzez przyciąganie ucha do barku po tej samej stronie,
• wysuwanie i cofanie głowy trzymając palec na środku brody.

Nie należy zapominać także o ćwiczeniach stawów ramiennych w pełnym zakresie ich ruchomości oraz o pozostałych odcinkach kręgosłupa (zalecane pozycje: koci grzbiet, ukłon japoński, kobra). Oczywiście powyższe ćwiczenia przeznaczone są dla osób bez przeciwwskazań zdrowotnych. Jeśli zmagamy się już z bólem odcinka szyjnego najlepiej wybrać się do fizjoterapeuty, który przygotuje indywidualny plan treningowy. Pamiętajmy jednak, że to codzienne ćwiczenia sprawiają, że czujemy się dobrze, a kręgosłup nie generuje bólu.

Jak leczyć dolegliwości bólowe odcinka szyjnego kręgosłupa?

Poza indywidualnie dobranym planem treningowym, który należy wykonywać codziennie, leczenie polega na rozluźnianiu wzmożonych napięć za pomocą różnych technik masażu oraz mobilizacjach stawowych. Masaż powoduje normalizację napięcia spoczynkowego mięśni i zwiększenie ruchomości stawów. Dodatkowo poprawia ukrwienie opracowywanych tkanek, usprawniając tym samym ich procesy regeneracyjne. Z kolei mobilizacje stawowe zadbają o to, aby ruchomość stawów była jak najdłużej maksymalna.

Ostatecznością jest operacja, której jednak ze względu na delikatną lokalizację bólu nie wykonuje się tak często. Zazwyczaj poddaje się jej pacjentów, u których występują stałe dolegliwości bólowe utrzymujące się kilka lub nawet kilkanaście tygodni, z jednoczesnymi deficytami neurologicznymi w postaci zaburzeń czucia rąk oraz osłabienia siły mięśniowej kończyn górnych.